تبلیغات

لطفا ما را بخندانید!

بانی فیلم،گروه تلویزیون: پخش سریال نوروزی «پایتخت۵» در حالی به قسمت‌های پایانی‌ خود می‌رسد که از نظر میزان مقبولیت در بین تماشاگران از دیگر سریال‌های نوروزی امسال شبکه‌های مختلف تلویزیونی، چند گام پیش است!
از عمده‌ترین دلایل این میزان رضایتمندی مخاطبان، طنز حاکم بر این سریال قدیمی است که کاراکترهایش در طول چند سال توانسته‌اند با تکیه به متن‌های کمدی‌اش، خنده را بر لبان تماشاگران بنشانند؛ نقی معمولی، هما، ارسطو عامل، باباپنجعلی، رحمت و دو برادرش همگی دارای شناسنامه‌ای هستند که همراه با فیلمنامه‌ای منسجم، رضایت خاطر تماشاگران را فراهم می سازنند.
«پایتخت» هم البته مثل بسیاری دیگر از سریال‌ها، نقاط ضعفی دارد که به نظر می‌رسد بیشتر این ضعف‌ها ناشی از وجود محدودیت‌های سلیقه‌ای حاکم بر تلویزیون و حتی اعمال ممیزی‌هایی در بازبینی‌ها توسط اسپانسرهای این سریال در سازمان «اوج» باشد.
تکلیف سیروس مقدم در بخش مصور کردن فیلمنامه سریال مشخص است؛ او که سابقه خوبی در سرعت بخشیدن و گرفتن نماها با چند دوربین را در کارنامه‌ خود دارد، این تجربیات را در بخش پنجم پایتخت هم به کار گرفته تا محصول، سرعت و ضربآهنگ مناسبی پیدا کند. اما همین تلاش برای حفظ ساختار و ضربآهنگ باعث شده در برخی از سکانس‌ها، نماهای معرف – عمدتا در بخش سفر شخصیت‌ها به ترکیه- به میزان زیادی در خدمت موضوع سریال نباشد.
گاهی اصرار زیاد مقدم در نشان‌ دادن تمام وجوه شهر «ادنا»ی ترکیه -از تراموا و اتوبوس و درشکه تا… -خط روایی سریال را از مسیر منطقی‌اش خارج می سازد.
نقطه قوت «پایتخت» اما طرح‌ها و فیلمنامه‌های محسن تنابنده و سابقه حرفه‌ای او‌ست در هماهنگی و به کارگیری سایر عوامل در جهت پیشبرد خط داستانی سریال.
تنابنده در طول سال‌هایی که با سریال پایتخت مهمان نوروز خانه‌های ایرانی شده، در اصطلاح «لم» و «رگ خواب» مخاطبان و ‌تماشاگران نوروزی را به خوبی می‌شناسد.
او در این تجربیات درازمدت، تلاش کرده شخصیت‌هایی را خلق کند که ما به ازای بیرونی داشته باشند. انتخاب شهر کوچکی در استان مازندران هرچند به خودی خود می توانست فرو رفتن در مخاطره‌های تکراری را به وجود آورد و شائبه‌های استفاده سطحی از لهجه‌های مازنی را تداعی کند اما همین لهجه‌ها و تکیه کلام‌ها عنصری تنیده شده در بطن داستان سریال شده است.
سریال پایتخت کاستی‌هایی در طرح برخی موضوعی و مسائل دارد؛ مثل به سادگی عبور کردن از موضوع دزدی سه شخصیت جوان سریال و یا اصرار عجیب برای نشان دادن فاصله رفتاری میان نقی معمولی با دیگر شخصیت‌ها.
دلایل این اصرار درک نمی‌ شود؛ اینکه چرا شخصیت نقی معمولی می‌خواهد تفاوتش با دیگران را از راه خدعه‌ یا برخی رزائل رفتاری به دست آورد.
مشخصا شخصیت نقی معمولی از چارچوب‌های تعریف شده «آدم خوب» از قسمت‌های نخست سری اول این سریال، به نقطه مواجهه او با دیگر شخصیت‌ها در پنجمین فصل پایتخت مبدل می‌شود.
همه این‌ها ‌را می توان از معدود وجوه منفی سریال پایتخت نامید اما تمامی اینها بازهم باعث نمی‌شود به سازندگانش نمره قبولی نداد!
اهالی سرزمین پایتخت در روزهایی که نشنیدن خبرهای مایوس کننده و مواجه نشدن با رویدادهای دلهره‌آور تقریبا جزو محالات شده، توانسته‌اند به راحتی خنده را بر چهره تماشاگرانش بنشانند…
تفاوت این سریال شبکه اول با دیگر سریال‌ها در همین نکته امیدبخشی توام با لحظات مفرح و خنده‌دار است؛ حالا چه فرقی می‌کند که سازندگانش پول ساخت سریال پایتخت را سازمان صداوسیما یا از سازمان «اوج» تامین کرده باشند مهم ثبت خاطراتی به یادماندنی از تعطیلات نوروز سال نودوهفت است که تنها دل‌نگرانی‌اش ادامه نداشتن این خاطرات مفرح است!
اما نباید چندان دلواپس روزهای آینده بود که ما یاد گرفته‌ایم به «امید» زنده باشیم و تدبر برای «تدبیر» را به سایرین بسپاریم؛ پس لطفا ما را بخندانید…!

با سایت خبری ملکانه همراه باشد…

banifilm.ir

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار